UUSI SECOND HAND -VERKOSTO KÄYNNISTYY HÄMEENLINNASSA

Luotsi-säätiö kokeilee yhdessä kahden hämeenlinnalaisen itsepalvelukirpputorin kanssa Luotsin Second Hand -verkoston käynnistämistä.

Ruotsin Eskilstunassa on maailman ainoa second hand -ostoskeskus (HS 15.8.). Hämeenlinnassa kokeillaan omaa mallia.

Kokeilun idea on yksinkertainen: kokeilussa mukana olevien Hämeenlinnan itsepalvelukirppisten pöytien vuokraajat saavat alennuksen Hämeenlinnan Kierrätyskeskuksen ja Luotsin Rakennuskierrätyksen tuotteista. Kokeilussa ovat mukana Brahen Kirppis ja Kirppis HERMAN. Kokeiluun otetaan mukaan myös muita kiinnostuneita kirpputoriyrittäjiä.

Kokeilun tarkoitus on saada kirpputoriharrastajat hyödyntämään nykyistä enemmän kierrätyskeskuksen toimintaa ja tarjontaa. Kierrätystavara pyritään saamaan nykyistä tehokkaammin kiertoon.

Tiedossa ei ole, että vastaavanlaista kokeilua kierrätyskeskuksen ja itsepalvelukirpputorien yhteistyöstä olisi toteutettu muualla. Kokeilussa käytetään hyväksi olemassa olevaa Hämeenlinnan kierrätyskeskusta, Luotsin Rakennuskierrätystä ja itsepalvelukirppiksiä. Kierrätystoimintaa organisoidaan yhteistyöllä uudella tavalla.

Luotsi-säätiön toiminnan kannalta kokeilussa on tarkoitus paitsi tehostaa kierrätystä, ennen kaikkea kehittää kiertotalouteen liittyvää kehitysvammaisten ja mielenterveyskuntoutujien työtoimintaa sekä kuntouttavan työtoiminnan paikkoja, työkokeilupaikkoja ja palkkatukipaikkoja työttömille.

Lisäksi Luotsissa kehitetään kiertotalouden yhteyteen vaihtoehtoista oppimisympäristöä keskeyttämisuhan alla oleville toisen asteen opiskelijoille. Luotsin tavoite on luoda välityömarkkinoiden työtehtäviä, joissa on mahdollisuus tutkinnonosien suorittamiseen.

Tavoite on myös tehdä todeksi hiilineutraalisuutta, ilmastotavoitteita ja ympäristökasvatusta. Samalla tehdään tunnetuksi hämeenlinnalaista kierrätystoimintaa.

Kokeilu alkaa torstaina 3.10.2019. Kokeilu kestää vuoden 2019 loppuun. Kokeilun aikana tehdään päätöksiä Luotsin Second Hand -verkoston jatkosta sekä sen sisällöstä ja laajuudesta.

Luotsi-säätiö:
toimitusjohtaja Heikki Rantala heikki.rantala@luotsisaatio.fi, 040 840 0726
kierrätyskeskuksen päällikkö Boris Jelisejeff boris.jelisejeff@luotsisaatio.fi, 044 089 8982

Brahen Kirppis:
Heidi Haake myynti@brahenkirppis.fi, 044 241 6156

Kirppis HERMAN:
Marika Tunturi marikatunturi@pp.inet.fi, 040 523 0454

Luotsin Second Hand -verkosto 2.10.2019:

Hämeenlinnan Kierrätyskeskus
Parolantie 66, 13130 Hämeenlinna