OMAVALVONTASUUNNITELMA - LUOTSIN TOIMINTAKESKUS LAMMI
PALVELUNTUOTTAJAA KOSKEVAT TIEDOT
Palveluntuottaja
Luotsi Kehitys Oy Y-tunnus 3175254–7
Hyvinvointialue: Kanta-Hämeen Hyvinvointialue, Oma Häme
Kunta: Hämeenlinna
Toimintayksikkö
Luotsin Toimintakeskus Lammi, Palkkisillantie 6, 16900 Lammi
Palvelumuoto; asiakasryhmä, jolle palvelua tuotetaan; asiakaspaikkamäärä
Kehitysvammaisten päivä- ja työtoiminta, mielenterveyskuntoutujien työtoiminta, kuntouttava työtoiminta sekä sosiaalinen kuntoutus. Asiakaspaikkoja noin 35.
Työtoiminnan päällikkö Saila Palkki, puh. 040 089 8950, saila.palkki@luotsisaatio.fi
Toimintalupatiedot
Ilmoituksenvarainen toiminta (yksityiset sosiaalipalvelut)
Rekisteröintipäätöksen ajankohta 03/2021
Alihankintana ostetut palvelut ja niiden tuottajat: Myllyn Kuppi ja Kakku
Palveluntuottaja varmistaa ostopalvelujen laadun ja asiakasturvallisuuden ruuan lämpötilojen mittauksilla, sekä aistinvaraisesti hajut ja maut. Palveluntuottajalta on vaadittu omavalvonta-suunnitelma.
OMAVALVONTASUUNNITELMAN LAATIMINEN
Omavalvonnan suunnittelusta vastaava henkilö tai henkilöt
Esihenkilöt ja yksikön työvalmentajat.
Omavalvonnan suunnittelu ja seuranta
Työtoiminnan päällikkö, Saila Palkki puh. 044 0898950, saila.palkki@luotsisaatio.fi
Omavalvontasuunnitelman seuranta
Omavalvontasuunnitelma päivitetään kerranvuodessa sekä toiminnan mahdollisten muutosten yhteydessä.
Omavalvontasuunnitelman julkisuus
Omavalvontasuunnitelma julkaistaan Luotsin verkkosivuilla (www.luotsisaatio.fi) ja yksikön ilmoi-tustaululla sekä henkilökunnan yhteisessä sähköisessä järjestelmässä.
Päivitetty 2.5.2025
TOIMINTA-AJATUS, ARVOT JA TOIMINTAPERIAATTEET
Toiminta-ajatus
Luotsin Toimintakeskus Lammi tuottaa päivä- ja työtoimintaa kehitysvammaisille sekä työtoimin-taa mielenterveyskuntoutujille. Toiminnan tavoitteena on asiakkaan elämänlaadun kohottaminen, mielekäs toiminta, toimintakyvyn ja elämänhallintataitojen tukeminen sekä asiakkaan mahdolli-sen työllistymisen ja sen edellytysten edistäminen.
Arvot ja toimintaperiaatteet
Tahto tehdä yhdessä
Tahto kehittyä
Into tehdä asioita
Arvostus omasta työstä
Huomio kestävässä kehityksessä
Luotsi Kehitys Oy:ssä edistämme ja vahvistamme valmennuksen ja ohjauksen keinoin asiakkai-den osallisuutta, oppimista, työelämävalmiuksia ja työllistymistä arvoihimme perustavia mene-telmiä hyödyntäen.
OMAVALVONNAN TOIMEENPANO
RISKIENHALLINTA
Luettelo riskienhallinnan / omavalvonnan toimeenpanon ohjeista:
Henkilökunta ja asiakkaat perehdytetään työtehtäviin. Ryhmien työvalmentajat opastavat asiak-kaita työturvallisuudessa ja käytössä on laitekohtaiset työturvallisuusohjeet, joita päivitetään tarvittaessa. Jokainen henkilökuntaan kuuluva, myös asiakas omalta osaltaan, on vastuussa turvallisesta työskentelystä. Yksikössä järjestetään säännöllisesti turvallisuuskävelyitä (painotus palo- ja hätätilanteissa) sekä poistumisharjoituksia. Työterveyshuollon tarkistukset toteutetaan ohjelman mukaisesti. Vaarallisten aineiden luettelointi. Yksikössä toteutetaan vähintään kerran vuodessa vaarojen tunnistaminen ja riskien arviointi henkilöstön kesken: Käsitellään hallintajär-jestelmät ja toimintatavat, fysikaaliset vaaratekijät, kemialliset ja biologiset vaaratekijät, tapa-turman vaara, fyysinen kuormittuminen ja psykososiaaliset kuormitustekijät.
Ilmoitusvelvollisuus
Ohjeistetaan kertomaan heti havaitut epäkohdat joko työvalmentajalle, esihenkilölle tai / ja tar-vittaessa täyttämään turvallisuushavainto lomakkeen- tai uhka- ja väkivaltatilanteiden ilmoitus-lomake, joka toimitetaan esihenkilölle tai työsuojelutoimikunnan jäsenelle.
Asiakasturvallisuuteen kohdistuvien riskien, epäkohtien ja laatupoikkeamien esille tuominen
Ilmoittamalla henkilökunnalle mahdollisimman pian havaittuaan epäkohdan.
Riskien ja esille tulleiden epäkohtien käsitteleminen
Työsuojelutoimikunnan kokouksessa käsitellään työtapaturmat, uhkatilanteet ja läheltä piti-tilanteet. Työsuojelutoimikunta kokoontuu säännöllisesti sekä tarvittaessa. Asiat kirjataan säh-köiseen järjestelmään. Vastaavat tilanteet käsitellään esihenkilön kanssa ja tarvittaessa yksik-kökohtaisesti tiimipalaverissa. Työtapaturmista tehdään ilmoitus vakuutusyhtiölle.
Korjaavat toimenpiteet
Vaarojen tunnistaminen ja riskien arviointi suoritetaan vähintään kerran vuodessa. Arvioinnin yhteydessä tehdään aikataulutettu suunnitelman vaaran tai riskin poistamiseksi. Akuutit turvalli-suuspuutteet hoidetaan välittömästi työvalmentajan, esihenkilön ja / tai vastuuhenkilöiden toi-mesta. Riskitilanteet analysoidaan ja niihin johtaneet tekijät korjataan sovitussa aikataulussa.
Korjaavista toimenpiteistä tiedottaminen
Korjaavista toimenpiteistä tiedotetaan välittömästi yhteisellä sähköpostilla ja / tai tiimipalavereis-sa henkilöstölle ja tarvittaessa yhteistyötahoille palavereissa / kirjallisesti.
ASIAKKAAN ASEMA JA OIKEUDET
Palvelu- ja hoitosuunnitelma
Asiakkaan palvelun tarve ja tavoitteet päivä- ja työtoimintaan keskustellaan ja sovitaan yhdessä asiakkaan ja lähettävän tahon (sosiaaliohjaajan) kanssa. Tarvittaessa mukana on omaiset sekä / tai asumispalvelun edustajat. Asiakaspalaute kerätään vuosittain ja käydään tulokset yhdessä läpi. Asiakas on yleensä mukana samoin hänen suostumuksellansa voivat omaiset ja läheiset osallistua palvelutarpeen arviointiin. Tarvittaessa pidetään yhteispalavereita. Sosiaaliohjaajat järjestävät asiakkaiden kuntoutus-, ja palvelusuunnitelma palaverit ja kutsuu osallistujat. Palve-lua ja toimintaa koskeva suunnitelma laaditaan asiakkaan aloittaessa joko päivä- tai työtoimin-nan, sosiaalityöntekijän/ohjaajan, työvalmentajan ja mahdollisesti omaisten ym. kanssa yhdes-sä. Suunnitelman tavoitteet ja muut huomioitavat asiat kirjataan asiakastietojärjestelmään. Vain asiakkaan kanssa työskentelevät työvalmentajat voivat nähdä kirjatut tiedot ja kirjata huomioi-tavia asioita asiakastietojärjestelmään. Asiakkaalle nimetty työvalmentaja seuraa ja kirjaa so-vittuja tietoja säännöllisesti. Asiakas on mukana häntä koskevissa kuntoutus-, ja palvelusuunni-telma palavereissa. Päivä- ja työtoiminnan asiakkaan omat toiveet ja tavoitteet huomioidaan suunnitelmassa mahdollisuuksien mukaan. Kuntoutus- ja palvelusuunnitelman tavoitteet ja muut merkittävät tiedot asiakkaasta on kirjattu asiakastietojärjestelmään, asiakkaan työvalmentaja viikoittain kirjaa mm. käyntipäivät ja tarvittaessa muut havainnot. Asiakkaalla on oikeus lukea ja tutustua omiin tietoihin ja kirjauksiin. Asiakkaan tiedot on jaettu vain asiakkaan kanssa työs-kentelevien työvalmentajien kesken.
Asiakkaan kohtelu
Toiminta on asiakaslähtöistä ja se lähtee asiakkaan omista toiveista ja tarpeista, mm. huomioi-den työpäivät, toimintakyky, opiskelu- ja työelämä toiveet. Asiakasta kuunnellaan ja kunnioite-taan. Päivä- ja työtoiminta räätälöidään yksilöllisesti jokaisen asiakkaan kohdalla huomioiden mm. ryhmäkoot, toiminnassa pyritään noudattamaan yhdessä sovittua viikko-ohjelmaa.
Mitään rajoittavia välineitä ei yksikössä käytetä. Asiakkaita kunnioitetaan ja kohdellaan tasapuo-lisesti. Mikäli ilmenee, että asiakasta on kohdeltu loukkaavasti tai epäasiallisesti asia otetaan välittömästi selvittelyyn ja keskusteluun asianosaisten henkilöiden kanssa. Mahdollisimman pian keskustellaan tapahtuneesta asianomaisten kesken ja tarvittaessa kutsutaan läheiset mukaan keskusteluun. Toimitaan sekä varmistetaan ettei asiakkaalle jää esim. pelko- tai ahdistustiloja tapahtuneesta. Työsuojelutoimikunnan kokouksissa kuukausittain käsitellään mahdolliset ilmi tulleet työtapaturmat, uhkatilanteet ja läheltä piti tilanteet.
Itsemääräämisoikeuden vahvistaminen
Asiakkaan itsemääräämisoikeutta kunnioitetaan ja pyritään mahdollistamaan yhdenvertainen osallistuminen työyhteisössä. Asiakkaiden yksilölliset toiveet otetaan huomioon mahdollisuuksien mukaan.
Asiakkaiden ja omaisten osallistuminen yksikön laadun ja omavalvonnan kehittämiseen
Asiakkailta kerätään keskitetysti asiakaspalaute kerran vuodessa. Palaute kerätään joko sähköi-sellä tai manuaalisella lomakkeella. Palvelujaksonsa päättäneiltä asiakkailta kerätään asiakaspa-laute arviointihaastattelun yhteydessä. Mikäli asiakas ei ole kykenevä täyttämään lomakekysely-jä, palaute kerätään haastattelemalla. Asiakkaan omaiset voivat tutustua toimintaan ja osallistua asiakaspalavereihin asiakkaan suostumuksella. Asiakaspalautetta hyödynnetään toiminnan laa-dun parantamisessa ja kehittämisessä sekä otetaan huomioon päivittäisessä toiminnassa ja teh-dään tarvittavat korjaavat toimenpiteet. Tiedonkulku mm. puhelimitse työtoiminnan - omaisten ja asumispalvelun välillä. Palaute käsitellään yhdessä asiakkaiden, henkilöstön sekä tarvittaessa johtoryhmän että tilaajatahon kanssa. Tehdään tarvittavat muutokset toimintaan tapauskohtai-sesti.
Asiakkaan oikeusturva
Sosiaalihuollon asiakkaalla on oikeus laadultaan hyvään sosiaalihuoltoon ja hyvään kohteluun ilman syrjintää. Asiakasta on kohdeltava hänen ihmisarvoaan, vakaumustaan ja yksityisyyttään kunnioittaen. Tosiasialliseen hoitoon ja palveluun liittyvät päätökset tehdään ja toteutetaan asi-akkaan ollessa palvelujen piirissä. Palvelun laatuun tai saamaansa kohteluun tyytymättömällä asiakkaalla on oikeus tehdä muistutus toimintayksikön vastuuhenkilölle tai johtavalle viranhalti-jalle. Muistutuksen voi tehdä tarvittaessa myös hänen laillinen edustajansa, omainen tai lähei-nen. Muistutuksen vastaanottajan on käsiteltävä asia ja annettava siihen kirjallinen, perusteltu vastaus kohtuullisessa ajassa.
Muistutuksen vastaanottaja: Saila Palkki puh. 044 089 8950, saila.palkki@luotsisaatio.fi
Sosiaaliasiamiehen yhteystiedot sekä tiedot hänen tarjoamistaan palveluista
Satu Loippo, puh. 03 6293210, satu.loippo@omahame.fi
Sosiaaliasiamies neuvoo asiakkaita asiakaslain soveltamiseen liittyvissä asioissa, avustaa muistu-tuksen teossa, tiedottaa asiakkaan oikeuksista sekä seuraa asiakkaiden oikeuksien ja aseman kehitystä.
Kanta-Hämeen hyvinvointialueen kirjaamoon:
Kanta-Hämeen hyvinvointialue, Sibeliuksenkatu 2, 13100 HÄMEENLINNA
Oma Häme Sosiaaliasiavastaavan takaisinsoittopalvelu puh. +358 36293210
Jos haluat valittaa hoidosta tai kohtelusta, voit tehdä sen lomakkeella. Lähetä lomake turvasäh-köpostilla: https://secure.omahame.fi. Ottamalla yhteyttä oman hyvinvointialueen sosiaalipalve-lujen järjestäjään palvelujärjestelmän kautta
Kuluttajaneuvonnan yhteystiedot sekä tiedot sitä kautta saatavista palveluista
puh. 029 5053050 (ma, ti, ke, pe 9–12, to 12–15) www.kkv.fi -sivuilla yhteydenottolomake. Kuluttajaneuvonta on valtakunnallinen palvelu, josta saa tietoa kuluttajan oikeuksista ja sovitte-luapua kuluttajan ja yrityksen väliseen riitaan.
Muistutusten, kantelu- ja muiden valvontapäätösten käsittely ja niiden huomioiminen toiminnan kehittämisessä
Johtoryhmä / työsuojelutoimikunta käsittelee esiin tulleet asiat ja tarvittaessa työyhteisössä ha-vaittua epäkohtaa muutetaan tai korjataan toimintatapaa.
Tavoiteaika muistutusten käsittelylle: mahdollisimman pian asian esille tultua, kaksi viikkoa.
PALVELUN SISÄLLÖN OMAVALVONTA
Hyvinvointia, kuntoutumista ja kasvua tukeva toiminta
Järjestetään mahdollisimman monipuolista ja mielekästä toimintaa, jonka suunnitteluun ja toteu-tukseen myös asiakkaat voivat osallistua. Kannustetaan ja motivoidaan jokaista osallistumaan erilaisiin ryhmätoimintoihin. Asiakasryhmissä on eri asiakasryhmiin kuuluvia henkilöitä. Retket, ulkoilu, elokuvat, pelit, karaoke ja erilaiset teemapäivät. Asiakastietojärjestelmään säännöllisesti kirjataan asiakkaan toimintakykyä, hyvinvointia ja kun-touttavaa toimintaa koskevia havaintoja ja seurataan tavoitteiden toteutumista.
Ravitsemus
Lammin päivä- ja työtoiminnassa on asiakkailla mahdollisuus lämpimään ruokaan kerran päiväs-sä (maksullinen). Ruoka tuodaan paikallisesta lounasravintolasta ja Lammin toimipisteen jakelu-keittiössä keittiöhenkilö jakaa lounaan ja tekee myös tarjottavat välipalat. On mahdollistettu myös omien eväiden tuonti, kylmäsäilytys sekä ruoan lämmitys. Ruokailussa tarvittaessa otetaan huomioon ruoka-aineallergiat ja dieetit ym. Asiakkaille annetaan myös ohjeita ja neuvoja terveellisestä ja taloudellisesta ruuasta. Työvalmentajat toimivat ruokavalvojina samalla myös ruokailevat asiakkaiden kanssa. Tarvittaessa yhteydenpito asumisyksikköön tai omaiseen.
Hygieniakäytännöt
Ennen ruokailua kaikki pesevät kädet. Muutoin seuranta perustuu havainnointiin. Asiakkaiden henkilökohtaiseen hygieniaan liittyen keskustellaan asiasta hänen kanssaan ja mahdollisesti olemme yhteydessä esim. asumispalveluun. Muistutetaan käsihygieniasta, tarvittaessa valvo-taan. Muistutetaan niin asiakkaita kuin yhteistyötahoja ettei sairaana voi tulla päivä- ja työtoi-mintaan. Siivousta lisätään mm. kosketuspintojen osalta. Siivouksesta ja pyykinpesusta huolehtii siihen perehdytetty työtoimintaryhmä työvalmentajien avustamina. Luotsin siivous ja pyykki-huollosta vastaa siivousalan työvalmentaja.
Terveyden- ja sairaanhoito
Yleisesti asumispalveluiden tai läheisten kautta hoidetaan asiakkaan terveydenhoito. Tarvittaessa työvalmentaja ohjaa ja neuvoo asiakkaalle mistä ja miten tilataan esim. terveydenhoitajalle aika. Seuranta ja keskustelut asiakkaan kanssa, tarvittaessa asiakkaan sosiaaliohjaajaan tai lähiomaiseen yhteys. Yksikössä ei anneta lääkehoitoa. Asiakkaan sairauden- ja lääkehoito ta-pahtuu kotona tai asumisyksiköissä.
Monialainen yhteistyö
Yhteistyössä asiakkaan moniammatillisen tiimin kesken voidaan tarvittaessa matalalla kynnyk-sellä olla toisiimme yhteydessä. Yhteistyöstä on sovittu asiakkaan kanssa hänen aloituspalave-rissansa mistä on kirjallinen asiakkaan suostumus.
ASIAKASTURVALLISUUS
Yhteistyö turvallisuudesta vastaavien viranomaisten ja toimijoiden kanssa
Pelastussuunnitelma, poistumisharjoituksia on järjestetty, turvallisuuskävelyjä yksikössä asiak-kaille ja henkilökunnalle noin joka toinen vuosi. Siinä käydään mm. alkusammutuskaluston si-jainti paikat. Työterveyshuollon tarkastukset toteutetaan ohjelman mukaisesti. Terveystarkasta-jan säännölliset tarkastuskäynnit päivätoiminnan osalta. Sosiaaliohjaajalle ilmoitus tai huoli-ilmoitus viranomaiselle tarvittaessa. Työntekijöiden ensiapukoulutukset pidetään voimassa. Ri-kosrekisteriote tarkistetaan vammaisalalla aloittaneelta työntekijältä.
Henkilöstö
Lammin toimintayksikön henkilöstöön kuuluu kolme työvalmentajaa, sekä työtoiminnan päällikkö (sosionomi). Työvalmentajista yksi lähihoitaja / sosionomi sekä kaksi oman työtoiminta alan ammattilaista. Lisäksi yksikössä voi olla asiakastyöntekijä palkkatuella mm. kuljettaja ja / tai työkokeilija. Loma-ajat ja lyhyemmät sairauslomat työvalmentajat sijaistavat toisiaan sovitusti. Sijaistus henkilö tarvittaessa Luotsin muista yksiköistä. Työaika jaottelulla. Henkilöstön työaika-jaottelulla ja mahdollisella palkkatukihenkilöllä.
Henkilöstön rekrytoinnin periaatteet
Vapautuvasta työpaikasta ilmoitetaan ensin henkilöstölle sisäisesti. Avoin työpaikka asetetaan julkiseen hakuun. Rekrytoinnissa on ensisijalla määräaikainen henkilöstö, mikäli avoimeen tehtä-vään soveltuvia henkilöitä on määräaikaisessa työsuhteessa. Vakinaiseen työsuhteeseen lopulli-sen valinnan tekee hallitus, muut työsuhteiset henkilöt ja sijaiset päättää toimitusjohtaja yhteis-työssä yksiköiden päälliköiden kanssa. Sote-alan henkilöstön rekisteritiedot tarkistetaan sosiaali- ja terveyden huollon ammattihenkilöiden keskusrekisteristä. Henkilöstö ei työskentele asiakkai-den kodeissa, asiakaskuntaan eivät kuulu alaikäiset.
Kuvaus henkilöstön perehdyttämisestä ja täydennyskoulutuksesta
Perehdytyksestä vastaa yksikön esihenkilö mutta varsinaiseen asiakastyön perehdyttämiseen osallistuu koko henkilöstö. Henkilöstöllä on mahdollisuus osallistua ammattitaitoa ylläpitävään koulutukseen tarpeidensa mukaan. Ajankohtaisista aiheista pyrimme, järjestetään koulutusta tarvittaessa koko henkilöstölle.
Toimitilat
Rakennuksessa on useita eri työtoiminnan tiloja ja päivätoiminnalle oma ryhmätila missä use-ampi yksityinen huone. Asiakkaat sijoittuvat työtoiminnassa yksilöllisen palvelusuunnitelman mu-kaan omaan ryhmätoiminto tilaan. Ruokala ja yleiset tilat ovat kaikkien yhteisessä käytössä, rakennuksessa on useampia wc-tiloja, sosiaalitilat ovat erikseen naisille ja miehille, joista saa tarvittaessa lukollisen pukukaapin.
Terveydenhuollon laitteet ja tarvikkeet
Yksiköissä on tarvittava ensiapuvarustus ja henkilöstön ensiapuvalmius pidetään yllä. Tervey-denhuollon laitteita ei ole käytössä. Asiakkaiden tarvitsemien apuvälineiden ja terveydenhuollon laitteiden hankinnasta / käytön ohjauksesta / huollosta vastaavat asiakas itse / asiakkaan hoito-taho / muut tahot. Esimerkiksi apuvälineiden kohdalla huomiot välitetään heti asiakkaan asumis-palveluun tai lähiomaiselle. Yksikössä ei ole käytössä terveydenhuollon laitteita, ensiaputarvikkei-ta lukuun ottamatta. Ensiaputarvikkeista vastaa ensiaputyöryhmä, yhteyshenkilö yksilövalmen-taja Mervi Merontausta, puh. 040 750 5143.
ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELY JA KIRJAAMINEN
Asiakkaan tullessa Työvalmennussäätiö Luotsin, Viisari yksikön asiakkaaksi häneltä pyydetään lupa tietojen käsittelyyn. Asiakkaan oma työvalmentaja kirjaa asiakastiedot asiakashallintarekis-teriin asiakkuuden alussa. Asiakastietoja ei luovuteta sivullisille. Asiakastietoja voivat käyttää ainoastaan palvelun toteutukseen osallistuva henkilökunta. Käyttäjäoikeuksia rajoitetaan salasa-noilla, jotka uusitaan tietyin väliajoin. Käyttöoikeus päättyy henkilön siirtyessä pois niistä tehtä-vistä, joita varten hänelle on myönnetty käyttöoikeus. Asiakastietojen kirjaamisista laaditaan rekisteriselosta, jossa kuvataan tarkemmin rekisterin sisältö. Papereilla olevat asiakastiedot säi-lytetään lukituissa työhuoneissa. Uuden työntekijän tullessa taloon esihenkilö käy henkilön kans-sa läpi perehdytysoppaan, josta löytyy ohjeet tietosuoja- ja asiakirja-asioista. Koko henkilökun-taa koskevissa henkilöstöinfoissa informoidaan tietosuoja-asioista säännöllisin välein. Ohjeet löytyvät myös sähköisessä muodossa henkilökunnan käytössä olevalta asemalta. Ohjeistus kir-jaamisen tärkeydestä on perehdytyksessä huomioitu. Koko henkilöstöllä on vaitiolovelvollisuus ja asiakastieto asiakirjoja säilytetään lukittavissa kaapeissa. Asiakastietojärjestelmä on henkilökoh-taisten salasanojen takana. Luotsille on laadittu rekisteri- ja tietosuoja seloste. Asiakkaan aloit-taessa työtoiminnan hän lukee tai hänelle luetaan seloste ja hän allekirjoittaa tietojen luovutus suostumuksen. Asiakkaalle kerrotaan hänen oikeudestaan saada tietoonsa häntä koskevien kir-jausten sisältö. Yksikön esihenkilö vastaa perehdytyksestä. Luotsilla on työyhteisön kehittämis-suunnitelma.
Tietosuojavastaavan nimi ja yhteystiedot:
Mika Mäkinen, ICT-järjestelmäasiantuntija
Parolantie 34, 13130 Hämeenlinna
puh. 040 527 8613, mika.makinen@luotsisaatio.fi
Yksikölle on laadittu salassa pidettävien henkilötietojen käsittelyä koskeva seloste.
YHTEENVETO KEHITTÄMISSUUNNITELMASTA
Yksikkökohtaista tietoa palvelun laadun ja asiakasturvallisuuden kehittämisen tarpeista saadaan useista eri lähteistä. Riskinhallinnan prosessissa käsitellään kaikki epäkohtailmoitukset ja tietoon tulleet kehittämistarpeet ja niille sovitaan riskin vakavuuden mukaan suunnitelma, miten asia hoidetaan kuntoon.
Toiminnassa todetut kehittämistarpeet
Palveluiden laatua seurataan säännöllisesti, puututaan epäkohtiin ja kehitetään yhteistyössä pal-veluiden tilaajien kanssa. Pyritään lisäämään asiakkaiden osallisuutta toiminnan kehittämiseen ja suunnitteluun yhdessä henkilöstön kanssa.
OMAVALVONTASUUNNITELMAN SEURANTA
Työsuojelutoimikunta kokoaa ja käsittelee työturvallisuuteen ja asiakaspalveluun liittyviä asioita sekä kehittää esille nousseita asioita. Turvallisuusriskejä seurataan seuraavista tilastoista: va-hinko-, tapaturma-, onnettomuus-, läheltä piti tilanteet sekä väkivalta- ja uhkatilanteet. Johto-ryhmä vastaa säätiön omavalvonnan toteutumisen seurannasta. Omavalvontasuunnitelman hyväksyy ja vahvistaa toimintayksikön vastaava johtaja.